Çalışanların hizmetkâr liderlik algılamaları örgütsel özdeşleşme düzeylerinidoğrudan ya da dolaylı etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı; hizmetkâr liderlik ile örgütselözdeşleşme arasındaki ilişkiyi turizm sektöründe incelemektir. Bu bağlamda tesadüfiolmayan örneklem yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile Konya’da bulunankonaklama işletmelerindeki 379 işgörenin katıldığı ampirik bir araştırmayapılmıştır. Toplanan veriler SPSS 16 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularınagöre konaklama işletmeleri çalışanlarının hizmetkâr liderlik algılamalarının örgütsel özdeşleşmeüzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Hizmetkârliderliğin alt boyutlarından olan güçlendirmenin örgütsel özdeşleşme üzerindepozitif ve anlamlı bir etkiye; otantikliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitifve anlamlı bir etkiye; tevazunun örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif veanlamlı bir etkiye; sorumlu yöneticiliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitifve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca cesaretin örgütselözdeşleşme üzerinde negatif ancak anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespitedilmiştir.
Servant leadership perceptions of employees directly or indirectlyaffect organizational identification levels. The purpose of this study is; therelationship between servant leadership and organizational identification isexamined in the tourism sector. In this context, an empirical study has beenconducted with 379 occupations in the accommodation enterprises in Konya witheasy sampling method from non-random sampling methods. The collected data wereanalyzed using SPSS Amos 21™ software. According to the research findings, servantleadership perception of the employees of the lodging enterprises has apositive and significant influence on organizational identification. It hasbeen understood that the empowerment, a sub-dimension of the servantleadership, has a positive and significant influence on the organizationalidentification; the authenticity, a sub-dimension of the servant leadership,has a positive and significant influence on organizational identification;humility, a sub-dimension of the servant leadership, has a positive andsignificant influence on the organizational identification; stewardship, asub-dimension of the servant leadership, has a positive and significantinfluence on organizational identification. Furthermore, it has also been foundthat the courage, a sub-dimension of the servant leadership, has a negative butsignificant effect on organizational identification