DSpace@MAKÜ

INTERNAL MARKET ORIENTATION, THE EFFECT OF MARKETING CAPABILITIES ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: A RESEARCH ON HOTEL ENTERPRISES IN ANTALYA PROVINCE

Show simple item record

dc.creator HAMŞIOĞLU, Ahmet Buğra; Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İ.İ.B.F.
dc.date 2018-06-30T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2019-04-09T07:13:01Z
dc.date.available 2019-04-09T07:13:01Z
dc.identifier http://dergipark.gov.tr/makuiibf/issue/38115/409387
dc.identifier 10.30798/makuiibf.409387
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11672/1819
dc.description The purpose ofthis study is to determine the interaction between internal market orientation,marketing capabilities (market sensitivity and customer linking capabilities) and organizational performance in fourand five star hotel enterprises in Antalya province. The data of the study were obtained using the questionnaire form, fromthe 280 hotel enterprises participating in the study. To test hypotheses in thestudy, the partial least squares method was used and the model validity wastested. According to the results of the research, internal market orientationwas found to have a positive and direct effect on market sensing and customerlinking capabilities. In addition, the market sensing and customer engagementabilities were also found to have a positive and direct effect on theorganizational performance.According to the results obtained, it has been seenthat internal market orientation has a positive and direct effect on marketsensing and customer linking capabilities. In addition, it has been seen thatmarket sensitivity and customer connectivity capabilities have a positive anddirect effect on organizational performance.
dc.description Bu çalışmanınamacı, Antalya ilinde yer alan dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde içselpazar yönlülük, pazarlama yetenekleri (pazar duyarlılık ve müşteri bağlantıyetenekleri) ve örgütsel performans etkileşimini belirlemektir. Çalışmayakatılan 280 otel işletmesinden veriler anket yöntemi ile elde edilmiştir.Çalışmadaki hipotezleri test etmek için kısmi en küçük kareler yöntemi kullanılarakmodel geçerliliği test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre içsel pazaryönlülük, pazar duyarlılık ve müşteri bağlantı yetenekleri üzerinde pozitif vedoğrudan etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, pazar duyarlılık ve müşteribağlantı yeteneklerinin de örgütsel performans üzerinde pozitif ve doğrudanetkisinin olduğu görülmüştür.Elde edilensonuçlara göre, içsel pazar yönlülük, pazar duyarlılık ve müşteri bağlantıyetenekleri üzerinde pozitif ve doğrudan etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca,pazar duyarlılık ve müşteri bağlantı yeteneklerinin örgütsel performans pozitifve doğrudan etkisinin olduğu görülmüştür.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation http://dergipark.gov.tr/download/article-file/500769
dc.source Volume: 5, Issue: 2 187-203
dc.source 2149-1658
dc.subject Internal Market Orientation,Marketing Capabilities,Organizational Performance
dc.subject İçsel Pazar Yönlülük,Pazarlama Yetenekleri,Örgütsel Performans
dc.title INTERNAL MARKET ORIENTATION, THE EFFECT OF MARKETING CAPABILITIES ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: A RESEARCH ON HOTEL ENTERPRISES IN ANTALYA PROVINCE
dc.title İÇSEL PAZAR YÖNLÜLÜK, PAZARLAMA YETENEKLERİ, ÖRGÜTSEL PERFORMANS ETKİLEŞİMİ: ANTALYA İLİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account