Toplanan vergiler içindeki yüksek payına ve dış ticarettekiüstünlüğüne rağmen tütünün diğer tarım ürünleri aleyhine artan üretimi ve sahipolduğu büyük miktardaki üretici sayısı nedenleri ile yıllarca üretimi özelkanunlar ile düzenlenmiştir. Son dönemlerde yapılan mevzuat değişiklikleri iletütün piyasasında büyük değişiklikler yaşanmış olsa da kamunun denetim,düzenleme ve gözetimi devam etmektedir. Tütün üretimi, teknolojik yetersizlikve yeterince geliştirilemeyen araştırma faaliyetleri nedenleri ile üretimi artırılamamaklabirlikte Dünya rekabet ortamı içerisinde yerli tütüne göre görece daha ucuzolan ithal tütün talebi artmaktadır. Bu durum Türkiye’yi tütün ihraç eden ülke konumundanen büyük ithalatçı ülke konumuna taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin tütünithalat pazarındaki pazar gücünü Yeni Endüstriyel Organisazyon yöntemi ileekonometrik olarak hesaplamaktır. 1994-2016 dönemine ait yıllık verilerinkullanıldığı bu çalışmada pazar gücü katsayısı 0,37 bulunmuştur. Bu sonuçTürkiye tütün ithalatının tam rekabet koşullarıda gerçekleşmediğini vefirmaların davranışlarının oligopolist bir yapı sergilediğini ifade etmektedir.
Despiteits high share in the taxes collected and the superiority in foreign trade,tobacco production has been regulated by special laws for many years due to theincreased production of tobacco to the detriment of other agricultural productsand the large number of producers. Public supervision, regulation andsurveillance are still in progress despite the major changes experienced in thetobacco market due to the recent changes in legislation. Tobacco productioncannot be increased because of technological insufficiency and inadequatedevelopment of research activities. As well as this, there is an increase in thedemand for imported tobacco, which is relatively cheaper than domestic tobaccoin the global competitive environment. This is what transforms Turkey's marketposition into the largest tobacco importer which was a tobacco exportingcountry before. The aim of this study isto calculate Turkey's market power in the tobacco import market econometricallyby using New Industrial Organization method. Market power coefficient was foundto be 0.37 in this study in which annual data for the period 1994-2016 were used.This result reveals that Turkey's tobacco import is not realized under perfectcompetition conditions and the firms display behaviors in oligopolisticstructure.