The maintenanceof the presence of societies within welfare and safety primarily depends ontheir awareness of being a nation and having a consciousness to live together.The societies that could not produce common values and use it in regulating thesocial, political, and economic life have not been effective in history so far.Ibn Khaldun, oneof the important social scientists in Islamic World, introduced his Asabiyyahtheory as a fundamental concept in his book titled Muqaddimah, which includeshis social and historical analyses. He tried to explain the abilities ofsocieties to live together, establish a state and build a strong economicalstructure within his Asabiyyah perspective. Hence, thisstudy will focus to the importance of Asabiyyah idea on having a strongeconomic and political position for societies, in this context, analyses on IbnKhaldun, asabiyyah, state and economic life will be conducted and therelationship level between these terms will be examined.
Toplumların varlıklarını refah ve güven içinde devamettirebilmeleri, öncelikle kendi içindeki millet olma bilincini geliştirmesi vebir arada yaşama şuuruna sahip olmasına bağlıdır. Çünkü ortak değerler üretipbunlara göre sosyal, siyasal ve iktisadi hayatlarını düzenleyemeyen, diğer birifade ile millet bilincine sahip olamayan toplumların ne tarihte, ne de bugünetkin olabildiklerine şahit olunmamıştır. İslam dünyasının önemli sosyal bilimcilerinde olanİbn-i Haldun, tarihi ve sosyal tahlillerinin geniş bir şekilde yer aldığıMukaddime adlı eserinde temel değer ve kavram olarak asabiyet düşüncesiüzerinde durmaktadır. Toplumların bir arada yaşaması, devlet kurup güçlü biriktisadi yapı oluşturabilmelerini sahip oldukları asabiyet düşüncesiyleaçıklamaya çalışmaktadır. Bu itibarla bu çalışmada toplumların iktisadi vesiyasi anlamda güçlü bir konuma sahip olabilmelerinde asabiyet fikrinin rolüüzerinde durulacak, bu çerçevede; ibn-i Haldun, asabiyet, devlet ve iktisadihayat kavramları üzerinde değerlendirmeler yapılıp bunlar arasındaki ilişkidüzeyi irdelenmeye çalışılacaktır.