Kayırmacılık, örgütsel ve yönetsel anlamda, kamugörevlerine yapılan atamalarda ve terfilerde akrabalık (nepotizm) veyatanıdık-dost (kronizm) ilişkilerine ya da siyasi veya din temelli ortayaçıkan gruplara öncelik verilmesi; kamu kaynaklarının siyasi iktidara yandaş,seçmen kesimlerini kayıracak biçimde yönlendirilmesi (kliyentalizm) gibi anlamlaragelmektedir. Araştırma, sürekli karşılaşılan kayırmacı uygulamaların tam anlamıylaçerçevesini çizebilmeyi ve farklı olan tam anlamı ile tanımlanamamış boyutlarınıtespit etmeyi amaçladığından olgubilim deseni ile dizayn edilmiştir. Araştırmanınörneklemini, araştırmanın evrenini oluşturan Başbakanlığa bağlı Bakanlıklardan Cumhuriyetinkuruluşu ile birlikte teşkilatlandırılmış dört bakanlıkta en az 10 yıl görevyapmış kişilerden amaçlı örnekleme metotlarından kartopu örnekleme yöntemiile belirlenmiş olan 26 kişi ile görüşülmüştür. Araştırmada kamu kurumlarındaözellikle terfi işlemlerinde kayırmacı uygulamalara sıklıkla rastlandığı,geçmişte yaygın olarak görülen nepotizm ve hemşehricilik türleri azalmagösterirken, siyasi kayırmacılık türünün hâlâ en fazla başvurulan kayırmacılıktürü olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca kamu kurumlarında yaygın olarak görülenikinci kayırmacılık türünün ise dini referansla oluşturulan kendilerine benzeşenlerikoruyup kollama olarak tanımladığımız hiyerokratik kayırmacılık türü olduğu tespitedilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle, kayırmacılık türlerine yönelik birsınıflama geliştirilmiştir. Kayırmacı ilişkilerin yapılacak yeniçalışmalarla detaylandırılması ve geliştirilmiş olan kayırmacılıktürlerine yönelik sınıflama ile birlikte hiyerokratik kayırmacılık türü ileilgili çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Favoritism, a way of interrelating over closenessfrom almost every position and trying to accomplish the formal and socialrelations over these informal channels, can be noticed with asample observation. On the other hand organizational and managerialfavoritism means that giving priority to kinship (nepotism) or acquaintances(cronyism) or political/religious advocacy on appointments and promotionsin the public office. Also it means allocation of public resources to favor thepartisanship and voter segments (clientelism). Research was designed by phenomenologic patternbecause the purpose was able to draw the outline of favoritismapplications that regularly encountered as well as trying to detect theunidentified different types. The sample of the study is composed of fourministries which have been reorganized with the establishment of theRepublic. Study has been completed with 26 people that have served at least10 years in one of these. These people were determined with snowball sampling methodof purposive sampling methods. In this study, we found that at publicinstitutions especially on promotion procedures, favoritism applicationsare frequently common. Nepotism and citizenship have a decrease butpolitical favoritism is still referenced. Also the second common type offavoritism in public institutions is hierocratic favoritism which is definedas protection of created religious reference as similar to them by us. Basedon the research results, a classification was developed for the type of favoritism.It is recommended to carry out works intended for elaborating favoritism, hierocratic favoritismand classification of favoritism types that have been developed.