Trains encounter differentconditions while they provide transportation between regions. Running, grade,curve and acceleration situations lead to certain degrees of resistance. Ensuringthe continuity of the train movement depend on overcoming the resistances.Force is required to encounter these resistances. Force is generated withenergy consumption. Energy consumption can be reduced by correct calculation ofresistances and precautions. Studies on energy efficiency of trains are primarilypossible with correctly calculation train resistance for different conditions. In this study, train resistance formulas in the literature,used in practice and developed from the past to present are reviewed. Eachtrain resistance formula is evaluated. The values obtained are compared. Theuse of some of the available formulas for energy efficiency and train drawcalculations has been proposed.
Trenler bölgeler arasında ulaşımı sağlarken farklı koşullar ilekarşılaşırlar. Seyir, rampa, kurp ve hızlanma durumları belirli ölçülerdedirençlere yol açar. Hareketin devamlılığının sağlanması meydana gelen dirençlerinüstesinden gelmeye bağlıdır. Bu dirençlerin üstesinden gelebilmek için uygunşekilde uygulanabilecek kuvvetlere gereksinim vardır. Kuvvetin temini enerjitüketilerek meydana getirilir. Ortaya çıkan dirençlerin doğru hesaplanması ve önlemleralınarak azaltılması ile enerji tüketimi azaltılabilir. Trenlerde enerjiverimliliğine yönelik çalışmalar öncelikle tren direncinin farklı koşullar içindoğru olarak hesaplanması ile mümkündür. Bu çalışmada literatürde bulunan,pratikte kullanılan, geçmişten günümüze geliştirilen tren direnci formülleri verilmiştir.Her bir tren direnci formülü ile hesaplama yapılmıştır. Elde edilen değerlerkarşılaştırılmıştır. Enerji verimliliği ve tren çekeri hesaplamaları içinmevcut formüllerden bazılarının kullanımı önerilmiştir.