Yüksek doğruluk vehassasiyette sayısal arazi modeli üretmek, karayolu projelerinde yatay ve düşeygüzergâhın sağlıklı şekilde belirlenmesi ve toprak işi miktarının hesaplanmasıiçin önemlidir. Nispeten ucuzlayan ve farklı yeteneklerden oluşan ölçme ekipmanlarınıtaşıyabilen insansız hava araçları (İHA), özelikle çalışma koşullarının zor olduğutopografik olarak dalgalı ve dağlık arazilerde sayısal arazi modelininüretiminde kullanılabilecek çok etkili fotogrametrik sistemlerdir. Literatürde,karayolu mühendisliğinde insansız hava araçlarının performansını değerlendirenaz sayıda çalışma olduğu için İHA sistemleri uygulama projelerinde testedilmelidir. Bu çalışmada, GNSS-IMU destekli bir İHA ve yersel yöntemkullanılarak 1500 metrelik karayolu koridorunun sayısal arazi modeliüretilmiştir. Test karayolu koridorunda yatay ve düşey güzergâh çalışmasıyapılmış, en kesitler ve profiller alınmış ve toprak işi miktarlarıhesaplanmıştır. İki yöntemden elde edilen sayısal arazi modelleri genellikleörtüşmektedir. İki yöntem arasında toprak işi miktarının hesabında toplam yarmamiktarında %11, dolgu miktarında %1 fark belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar,İHA fotogrametrisinin fotogrametrik ölçümlere engel bir detay içermeyen dalgalıve dağlık arazi yapılı karayolu koridorlarında sayısal arazi modelininüretiminde ve toprak işi miktarının belirlenmesinde oldukça etkili olduğunugöstermektedir.
Obtaining the digitalterrain model with high accuracy and precision is crucial for healthilydetermining the horizontal and vertical route and calculating earthwork amountin highway projects. Unmanned aerial vehicles (UAVs), which are relativelyinexpensive and capable of carrying different measuring capabilities, are veryeffective photogrammetric systems that can be used in the production of digitalterrain models, especially in the topographically undulating and mountainousterrain where working conditions are difficult. In the literature, there arefew studies evaluating the performance of unmanned aerial vehicles in roadwayengineering, so the UAV systems should be tested on the implementationprojects. In this study, digital terrain model of 1500-meter roadway corridorwas produced by using an UAV supported by GNSS-IMU and a terrestrial method. Inthe test roadway corridor, horizontal and vertical route works were done, crosssections and profiles were taken and the amounts of earthwork were calculated.The digital terrain models obtained from the two methods are overlapped ingeneral. In the calculation of the earthwork amount between the two methods,11% difference for the total cutting amount, and 1% difference for the fillingamount were determined. The results show that the UAV photogrammetry is veryeffective in the production of the digital terrain model and in thedetermination of earthwork amount in roadway corridors which have undulatingand mountainous terrain and have no objects that prevent photogrammetricsurveys.