Özet:
Bu araştırmada, yaparak yaşayarak öğrenmelerin gerçekleştiği laboratuvar ortamında; 3E, 5E öğrenme
halkası ve geleneksel öğretim yöntemi uygulanması sonucu, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen, kimya ve
laboratuvara karşı tutum ve algılarında meydana gelen değişimlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma,
Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü 1. sınıfta öğrenim gören 74 öğretmen adayı ile
yürütülmüştür. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmış olup, Genel Kimya
Laboratuvar dersleri 10 hafta boyunca Deney 1 (N= 24) grubunda 3E, Deney 2 (N= 20) grubunda 5E öğrenme
halkasıyla ve kontrol (N=30) grubunda ise geleneksel öğretim yöntemiyle yürütülmüştür. Veriler, Köseoğlu ve
Tümay (2010) tarafından geliştirilen 25 maddelik, Fen, Kimya ve Laboratuvara Karşı Tutum ve Algılama Testi
(TAT) ile toplanmıştır. TAT, her üç gruba da araştırmanın başlangıcında ön test, bitiminde ise son test olarak
uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda; öğretmen adaylarının gruplar arası tutum puanları (X2= 0.081; p > .05) ve
algı puanlarında (X2= 0.072; p > .05) anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak, öğretmen
adaylarının fen, kimya ve laboratuvara yönelik tutum ve algılarına 3E, 5E öğrenme halkalarının etkili olabilmesi
için 10 haftalık bir sürenin yeterli olmamış olabileceği ve öğretmen adaylarında olumlu bir tutum oluşması için
daha uzun bir sürenin gerektiği düşünülmektedir.