Açıklama:
Bu araştırmanın amacıortaokul öğrencilerinin eleştirel okuma özyeterliklerini belirlemektir. Araştırmatarama yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmaya Bartın’da, 3 ortaokulda 5., 6., 7.ve 8. sınıflarda okuyan 378 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarakEleştirel Okuma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucundaöğrencilerin eleştirel okuma özyeterliklerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyetegöre anlamlı fark olmadığı, anne ve baba eğitim durumu yüksek olan öğrencilerinlehine ve sınıf düzeyine göre 5. sınıflar lehine anlamlı farklar olduğugörülmüştür. Ayrıca aylık gelir, bir yılda okunan ders dışı kitap sayısı veTürkçe dersi başarı notu ile eleştirel okuma özyeterliği arasında olumlu yöndeanlamlı ilişkiler belirlenmiştir.Araştırmanın en çokdikkat çeken bulgusu 5. sınıfların eleştirel okuma özyeterliğinin üstsınıflardan fazla olmasıdır. Oysa eleştirel okuma becerisinin süreç içindegelişmesi beklenir. Bu sonuç öğrencilerin ders dışı okumaları ilkokulda dahaçok yapmaları ve sınıf düzeyi arttıkça ders dışı okumanın azalması ile ilişkiligörünmektedir. Türkçe haftalık ders saatleri azaldıkça öğretmenler bilgiaktarımına odaklanmakta ve okumanın niteliğinden uzaklaşmaktadır. Öğretmenlerinkonuyla ilgili yetkinliğini artırmak için hizmet içi eğitimler verilmelidir.Ailenin sosyoekonomik durumundan çocukların olumsuz etkilenmemesi için ebeveynlereçocuklara nasıl destek olabilecekleri konusunda bilgi verilmelidir.