DSpace@MAKÜ

Okul Binalarında Bulunması Gereken Perde Duvar Oranı Üzerine Bir Çalışma

Show simple item record

dc.creator ULUTAŞ, Hakan
dc.creator DİLMAC, Hakan
dc.creator TEKELİ, Hamide
dc.creator DEMİR, Fuat
dc.date 2019-07-29T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:17:13Z
dc.date.available 2020-10-19T09:17:13Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/makufebed/issue/40624/500974
dc.identifier 10.29048/makufebed.500974
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3959
dc.description Bu çalışma kapsamında,okul türü binaların depreme karşı güvenli olabilmesi için planda bulunmasıgereken perde duvar oranı kat adetine bağlı olarak belirlenmiştir. Bu amaçla 4,6 ve 8 derslikli üç tip model bina kalıp planı seçilmiş ve her birinin her ikiyönüne simetrik 4 adet perde duvar yerleştirilerek perdeli çerçeveli sistemleroluşturulmuştur. Seçilen 3 tip kalıp planının her biri 2, 3, 4 ve 5 katlıolarak modellenmiştir. Model binaların her biri 2 tip malzeme grubu içinoluşturulmuştur. Böylece hesaplamalarda toplamda 24 adet tip okul binasıdikkate alınmıştır. Üretilen bu model okul binalarının doğrusal elastik olmayanhesap yöntemiyle performans değerlendirilmesi yapılmıştır. Seçilen 24 adetmodel binanın her biri aşılma olasılığına göre hedeflenen minimum hedefperformans seviyelerini sağlayana kadar perde duvarlar hesap yapılan doğrultuda5’er cm artırılarak öngörülen performans seviyesini sağlayan en küçük perdeduvar boyutları her iki doğrultu için elde edilmiştir. Belirlenen bu perdeduvar boyutları kat alanlarına bölünerek kat adetine bağlı olarak perde duvaroranları belirlenmiştir.
dc.description Within this currentstudy, in order to be safe of school buildings against an earthquake, shearwall ratio, must have been a plan, was determined depending on floor type. Inorder to determine these approach, three types of model building formwork planswith 4, 6 and 8 classrooms were selected. Shear wall- frame systems have beencreated by placing 4 reinforced concrete shear walls symmetrically on bothsides of each of the 3 selected formwork plans. Each of the 3 types of selectedformwork plans were modeled as 2, 3, 4 and 5 stories. Each of the modelbuildings was built for 2 types of material combination. Thereby, a total of 24types of school buildings were taken into account in the calculations.Performance evaluation of the 24 model school buildings produced was made byusing nonlinear analysis method. The smallest reinforced concrete shear walldimensions, provided the predicted performance level, are obtained byincreasing by 5 cm the reinforced concrete shear walls in both directions. Thisprocess was carried out until each of the selected 24 model buildings providedthe minimum target performance levels based on the probability of exceeding occurrence. Shear wall dimensions were determined by dividingspecified curtain wall dimensions into floor areas.These shear wall ratiosdepend on floor type.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/706851
dc.source Volume: 10, Issue: 1 1-10 en-US
dc.source 1309-2243
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi
dc.subject Okul Binaları,Doğrusal Elastik Olmayan Yöntem,Perde duvar oranı,Deprem Güvenliği
dc.subject Shear Wall Ratio,School Buildings,Nonlinear Analysis Methods,Seismic Safety
dc.title Okul Binalarında Bulunması Gereken Perde Duvar Oranı Üzerine Bir Çalışma tr-TR
dc.title A Study on the Shear Wall Ratio in School Buildings en-US
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account