DSpace@MAKÜ

Predicting The Intrinsic and Extrinsic Motives on Social Studies According to Self Efficacy and Goal Orientations

Show simple item record

dc.creator ÖZKAL, Neşe
dc.date 2013-11-11T14:35:24Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:54Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:54Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19400/206199
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3578
dc.description AbstractThe aim of this study is to find out whether the 6th and 7th grade students? intrinsic  and extrinsic motive levels of Social Studies courses differ according to class and gender,   and also how much the Social Studies achievement goal orientations and self efficacy beliefs predict the intrinsic  and extrinsic motive levels towards the Social Studies course. The study was carried out with 429 middle school students from Alanya, a district of Antalya. Data was gathered through the scales ?Achievement Goal Orientations?, ?Social Studies Course Self-efficacy? and ?Social Studies Course Motivation?. t-Test,  pearson correlation and regression analysis were used in the analysis of the data. As a result of the analysis of the data, it was found out that the independent variables could explain 47% of the intrinsic motive variance; and learning approach, performance approach, learning avoidance and self-efficacy beliefs are important predictors of intrinsic motive. It was also found out that the independent variables could explain .09% of the extrinsic motive variance; and performance approach and self efficacy beliefs are important predictors of extrinsic motive. Other findings of the study are; male students? Social Studies course extrinsic motive levels are higher than the female students, and when the class level increases, intrinsic and extrinsic motive levels of the students decrease significantly.Key Words: Self-efficacy, achievement goal orientation, intrinsic and extrinsic motive.  
dc.description Bu çalışmanın amacı, ortaokul 6., ve 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü düzeylerinin sınıf ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve Sosyal Bilgiler başarı yönelimleri ile özyeterlik inançlarının Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü düzeylerini ne derecede yordadığını incelemektir. Çalışma Antalya ili Alanya ilçesindeki 429 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri “Sosyal Bilgiler Güdü”, “Sosyal Bilgiler Özyeterlik” ve “Sosyal Bilgiler Başarı Yönelimi” ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-Testi, pearson korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma verileri analizi sonucunda bağımsız değişkenlerin, içsel güdünün varyansının %47’sini açıklayabildiği ve öğrenme yaklaşma, performans yaklaşma, öğrenme kaçınma ve özyeterlik inançlarının içsel güdünün önemli yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bağımsız değişkenlerin dışsal güdünün varyansının %.09’ünü açıkladığı ve performans yaklaşma ve özyeterlik inançlarının dışsal güdünün önemli yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Erkek öğrencilerin sosyal bilgiler dersi dışsal güdü düzeylerinin kızlara göre yüksek olduğu, sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin içsel ve dışsal güdü düzeylerinin anlamlı olarak düştüğü araştırmada ulaşılan diğer bulgulardır
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181445
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181444
dc.source Volume: 1, Issue: 27 98-117 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Özyeterlik,başarı yönelimi,içsel ve dışsal güdü
dc.title Predicting The Intrinsic and Extrinsic Motives on Social Studies According to Self Efficacy and Goal Orientations en-US
dc.title Sosyal Bilgilere Yönelik İçsel ve Dışsal Güdülerin Özyeterlik ve Başarı Yönelimlerine Göre Yordanması tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account