DSpace@MAKÜ

Developing Constructivist Social Studies Teaching-Learning Process Scale (CSTLPS)

Show simple item record

dc.creator SAĞLAM, Halil
dc.creator GÜNGÖR, Ayşe
dc.date 2013-01-03T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:54Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:54Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19397/206075
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3573
dc.description The purpose of this study is to   develop   Constructivist Social Studies Teaching Learning Process Scale (CSTLPS). The study group of this study consists of 629 students in five primary schools within the boundaries of Sakarya Metropolis. Exploratory factor analysis applied to examine construct validity of the scale showed that the scale consisted of 20 items in a four factor structure. Exploratory factor analysis showed that the factor loadings ranged between .40 and .67. and they explained 41.25 % of the total variance.  Findings also demonstrated that the internal consistency reliability coefficient of the scale was .78. The sub-factors were "teaching material",  "student centered learning",  " transfer of knowledge" and "classroom climate". The scale's item-total correlations have been found to be varying between .31 and .52. According to findings differences between each item's means of upper 27 % and lower  27 % points were significant. After the application of a confirmatory factor analysis which was performed on 1001 students in seven primary school within the boundaries of Sakarya Metropolis, it was determined that four factors model has a valid structure. Fit index values of the model were  ?2=758.97, sd=164, RMSEA=.060, NFI=.92, CFI=.94, IFI=.94, RFI=.91, GFI=.93, AGFI=.91,  SRMR=.06. These results demonstrate that this scale is a valid and reliable measuring instrument. 
dc.description Bu araştırma, Yapılandırmacı Sosyal Bilgiler Öğrenme Öğretme Süreci Ölçeği’nin (YSBÖSÖ) geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubunu Sakarya Büyükşehir sınırları içindeki beş ilköğretim okulunda öğrenim gören 629 öğrenci oluşturmaktadır. Yapı geçerliği için uygulanan açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 20 maddelik dört alt faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu, faktör yüklerinin .40 ile .67 arasında sıralandığı, toplam varyansın  % 41.25’ini açıkladığı, iç tutarlılık katsayısının .78 olduğu  görülmüştür. Alt faktörler “öğretim materyali”, “öğrenci merkezli öğrenme”, “bilginin transferi” ve “sınıf iklimi”dir. Madde toplam korelasyonlarının .31 ile .52 arasında değiştiği ve %27’lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir. Sakarya Büyükşehir sınırları içindeki yedi ilköğretim okulunda öğrenim gören 1001 öğrenciden elde edilen verilerle yapılan doğrulayıcı faktör analizinde dört faktörlü modelin iyi uyum verdiği görülmüştür (χ2=758.97, sd=164, RMSEA=.060, NFI=.92, CFI=.94, IFI=.94, RFI=.91, GFI=.93, AGFI=.91 ve SRMR=.06). Bu sonuçlar YSBÖSÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181398
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181397
dc.source Volume: 1, Issue: 24 97-112 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Yapılandırmacılık,sosyal bilgiler,öğrenme öğretme süreci,ölçek geliştirme
dc.title Developing Constructivist Social Studies Teaching-Learning Process Scale (CSTLPS) en-US
dc.title YAPILANDIRMACI SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENME ÖĞRETME SÜRECİ ÖLÇEĞİNİN (YSBÖSÖ) GELİŞTİRİLMESİ tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account