DSpace@MAKÜ

Developing Children’s Social Sensitivity: ‘The Helpers of Stray Animals’ Project

Show simple item record

dc.creator ARIKAN, Arzu
dc.creator BAKIR, Yonca
dc.creator ÖZDEN, Meltem
dc.date 2019-10-27T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:42Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:42Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/49455/601296
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3507
dc.description Maltreatmenttowards animals is one of the major problems that often arise. Although it isimportant to enact prohibitive and preventive measures on this issue, educationfrom the early years is one of the main measures to increasesocial sensitivity. The fact that children encounter with stray animals inTurkey can be used as an opportunity for education about animals, which isintegral to environmental education. In this sense, inquiring about strayanimals with children can increase their social sensitivity and awarenessbecause this topic provideschildren with concrete experiences and it is closely relatedto their daily life. In this study, a project on stray animals was describedconducted with preschool children using the project approach. The study tookplace in a kindergarten classroom of an elementary school for 11 weeks, once aweek. Participants of the study included 14 preschool children and two teachercandidates under the guidance of an academic advisor. The classroom teacheralso supported teacher candidates during the project work and the candidatesobserved and documented the learning process using photos, notes, andchildren’s representational artifacts. Based on the observations during thelearning process and the documentation, it has been concluded that preschoolchildren’s social sensitivity and awareness towards stray animals weredeveloped and their development was supported in multiple ways with the projectwork. 
dc.description Hayvanlara yönelik kötü muamele sıklıklagündeme gelen önemli sorunlardan biridir. Bu konuda caydırıcı ve önleyicidüzenlemelere gidilmesi önemli olmakla birlikte alınacak tedbirlerin başındaerken yıllardan itibaren eğitim gelmektedir. Türkiye’de çocukların sokak hayvanları ile karşılaşmalarıçevre eğitiminin bir parçası olan hayvanlar konusunda eğitim için bir fırsatolarak değerlendirilebilir. Bu bağlamda, çocuklara somut yaşantılar sunabilecek ve gündelik hayatları ile ilişkiliolan sokak hayvanları konusunda çocuklarla yapılacak bir araştırma, onlarınsosyal duyarlılıklarını ve hayvanlara yönelik farkındalıklarını artıracaktır. Buçalışmada proje yaklaşımına başvurularak okulöncesi dönem çocukları ileyürütülen sokak hayvanları konulu bir proje betimlenmiştir. Proje çalışması resmibir ilkokulun anasınıfında, haftada bir gün toplam 11 hafta sürmüştür.Çalışmaya bir öğretim üyesi rehberliğinde iki öğretmen adayı ve anasınıfınadevam eden 14 çocuk katılmıştır. Sınıf öğretmeninin de destek verdiği projeçalışması boyunca öğretmenler öğrenme sürecini, fotoğraf çekimi ve yazılınotlar alarak gözlemiş ve belgelemişlerdir. Çocukların temsil ürünleri dedeğerlendirmede kullanılmıştır. Öğrenme sürecinde yapılan gözlemler vebelgelemeye dayalı olarak çocukların gelişimlerinin proje çalışmalarında çokyönlü olarak desteklendiği ve sokak hayvanlarına yönelik farkındalıklarının vesosyal duyarlıklarının geliştirildiği sonucuna ulaşılmıştır.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/841175
dc.source Volume: , Issue: 52 463-490 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Project approach,stray animals,environmental education,preschool children,early childhood education
dc.subject Proje yaklaşımı,sokak hayvanları,çevre eğitimi,okul öncesi çocukları,erken çocukluk eğitimi
dc.title Developing Children’s Social Sensitivity: ‘The Helpers of Stray Animals’ Project en-US
dc.title Çocuklarda Sosyal Duyarlılığın Geliştirilmesi: ‘Sokak Hayvanlarının Yardımcıları’ Projesi tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account