Özet:
Bu araştırmanın amacı artırılmış gerçeklik (AG) uygulaması ile sosyo bilimsel
konulardan küresel ısınma konusunda öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik
inançlarına, kavram yanılgılarına etkisi ve öğretmen adaylarının uygulamaya yönelik
görüşlerini belirlemektir. Araştırmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim yılında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalında 2. sınıfta öğrenim görmekte olan 64
(32 Deney grubu, 32 Kontrol grubu) öğretmen adayından oluşmaktadır. Bağımlı
değişkenlere göre denkleştirilen şubeler rastgele olarak deney ve kontrol gruplarına
atanmıştır. Araştırma boyunca deney grubunda artırılmış gerçeklik öğrenme materyali
kullanılırken, kontrol grubunda ise normal ders materyalleri (basılı materyaller,
animasyon vb.) ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak,
araştırmanın nicel sürecinde bilimsel epistemolojik inanç ölçeği, kavram yanılgısı testi
ve artırılmış gerçeklik görüş anketi kullanılmıştır. Nitel süreçte ise öğretmen
adaylarıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada
elde edilen sonuçlara göre, deney ve kontrol arasında “Geleneksel Bilim Anlayışı ve
Bilimsel Epistemolojik İnanç son test toplam puanlarında anlamlı bir fark görülürken,
“Geleneksel Olmayan Bilim Anlayışı” alt faktöründe her iki grup için anlamlı bir
farklılık görülmemiştir. Artırılmış gerçeklik stop motion (AG-SM) öğrenme materyali
uygulamalarının kullanıldığı deney grubundaki öğretmen adaylarının kontrol
grubundaki öğretmen adaylarına göre kavram yanılgılarını gidermede daha etkili
olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının AG-SM ile öğrenmeye yönelik
görüşlerinin olumlu düzeyde olduğu belirlenmiştir. Özellikle öğretmen adayları AGSM uygulamasının genel olarak eğlenceli, ilgi çekici, etkili, motive edici, gerçeklik
hissini arttıran, konuyu somutlaştıran, yenilikçi olarak faydalı olduğunu
vurgulamışlardır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, küresel ısınma konusunda
yapılan eğitimde AG-SM uygulamalarının kullanılması etkili, verimli bir öğrenme
sağlamaktadır. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının artırılmış gerçeklik öğrenme
materyalini kolaylıkla kullanabildikleri ve tekrar kullanmak istedikleri sonucuna
ulaşılmıştır. Bu nedenle AG-SM uygulamalarının diğer sosyo bilimsel konuların
öğretimiyle bütünleştirilmesi yararlı olacaktır.