Özet:
Bu araştırmanın amacı, alternatif eğitim modelleri arasında yaygın olarak kullanılan
Montessori Yöntemi’nin, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluklarına,
matematik ve okuma yazma becerilerine etkisini incelemektir.
Araştırma modeli olarak karma yöntem araştırma desenlerinden iç iç geçmiş desen
tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel kısmında yarı deneysel desen, nitel kısmında ise
görüşme ve gözlem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim
yılında, Burdur Altınyayla ilçesinde iki ayrı ilkokula devam eden 23 öğrenci ile
deney grubu sınıf öğretmeni ve velileri oluşturmaktadır. Çalışmada uygulanan
Montessori Yöntemi'ne dayalı öğretim tasarımının hazırlanmasında ADDIE
yaklaşımı temel alınmıştır. 2017-2018 öğretim yılının birinci döneminde deney
grubunda Montessori Yöntemi, kontrol grubunda MEB öğretim programı etkinlikleri
uygulanmıştır. Araştırmanın nicel verileri, ‘Metropolitan Okul Olgunluğu Testi’
(Oktay, 1980), ‘Erken Matematik Yeteneği Testi’ (Erdoğan, 2006) ve araştırmacı
tarafından geliştirilen okuma yazma becerileri değerlendirme formları (okuma hızı,
okuduğunu anlama, yazma hızı, yazı okunaklılığı değerlendirme formu) kullanılarak
elde edilmiştir. ‘Metropolitan Okul Olgunluğu Testi’ ile ‘Erken Matematik Yeteneği
Testi (TEMA-3)’ ön test ve son test olarak, okuma yazma becerileri değerlendirme
formları ise son test ve izleme testi olarak uygulanmıştır. Nitel verilerin
toplanmasında öğretmen ve veli görüşme formları, araştırmacı gözlemi (notlar,
fotoğraf ve video kayıtları) ve öğretmen günlüğü kullanılmıştır. Nicel verilerin
analizinde bağımlı ve bağımsız örneklemler için t-Testi, Mann Whitney U Testi ve
Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmış ve etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Nitel
verilerin analizinde Miles ve Huberman Modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel sonuçlarına göre Montessori Yöntemi; hazırbulunuşluluğu,
matematik ve okuma yazma becerilerini geliştirmektedir. Nitel araştırma sonuçlarına
göre yöntemin bütünleştirilmiş tematik yaklaşımı ile kolay ve kalıcı öğrenme
sağladığı, öğrencilerin iletişim, yaratıcı düşünme, karar verme becerileri ile el
becerilerini geliştirdiği, öğrenci-öğrenci ve öğrenci-öğretmen-veli işbirliğini artırdığı
belirlenmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarının nicel sonuçları desteklediği
görülmüştür. İlkokul birinci sınıfta Montesori Yöntemi’nin etkili olduğu
görülmüştür. Montessori Yöntemi'nin ilkokulda uygulanması ile ilgili boylamsal
çalışmalar yapılabilir.