DSpace@MAKÜ

Investigating 8th class students’ attitudes towards the national parks in their immediate environment ito the same variables (the case of Isparta province)

Show simple item record

dc.creator DENİŞ, Huriye
dc.creator GENÇ, Hasan
dc.date 2010-06-01T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2019-04-09T07:10:02Z
dc.date.available 2019-04-09T07:10:02Z
dc.identifier http://dergipark.gov.tr/makufebed/issue/19426/206582
dc.identifier
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11672/1659
dc.description The purpose of the study is to investigate 8th class students, who live around the national parks, attitudes towards the national parks according to certain variantst. Being in descriptive type, the research was done by the relational survey method. Study was done , with total of 235 eight grade students who study at schools in 2006-2007 education and instruction year around National Parks of Isparta City .In this research, Personal Informa tion Form and Attitude Scale towards National Park were used. Attitude Scale towards National Park’s Cr onbach Alpha coefficient wh ich is consisted ofd 33 items was calculated as 0.80. The input that was obtained from the research was analyzed with SPSS (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 13.0). In the statistical data analyze, one way variance analyza (ANOVA) and t- test were used. ; It has been obtained that students have positive attitudes toward National Park; Students’ attitudes toward National Parks does not indicate a meaningful difference according to the gender, ,Students’ attitudes toward National Park do not change in a meaningful way according to their residence period in the allocation unit they are present; Student’s attidutes toward national pa rk changes in a more meaningful way according to their previous visit to national park. There is a me aningful relation between students’ attitude toward National Park and their visit purpose of national park; there is a meaningful relation between students’ attitudes towards national park and their idea s related to how much importance is given to the national park in th e area they live in.
dc.description Bu çalışmanın amacı, milli parklar çevresinde yaşayan 8.sınıf öğrencilerinin milli parka yönelik tutumlarını bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma betimsel türde olup ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2006–2007 eğitim ve öğretim yılında Isparta ili milli parkları çevresinde öğrenim gören toplam 235 sekizinci sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu” ve “Milli Parka Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. 33 maddeden oluşan Milli Parka Yönelik Tutum Ölçeğinin Cronbach Alfa Katsayısı 0.80 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 13.0) programı ile analiz edilmiştir. İstatistiksel veri analizinde, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve t-testi kullanılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlar; Öğrencilerin milli parka yönelik olumlu tutumlara sahip oldukları elde edilmiştir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları bulundukları yerleşim biriminde ikamet sürelerine bağlı olarak anlamlı şekilde değişmemektedir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları milli parka daha önce gitmiş olmalarına göre anlamlı şekilde değişmektedir; öğrencilerinin milli parka yönelik tutumları ile milli parkı ziyaret amaçları arasında anlamlı ilişki vardır; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları ile yaşadıkları çevrede bulunan milli parka ne kadar önem verildiğine ilişkin düşünceleri bakımından anlamlı fark vardır.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation http://dergipark.gov.tr/download/article-file/181660
dc.source Volume: 1, Issue: 1 9-25
dc.source 1309-2243
dc.subject National park, attitude scale, attitude scale towards national park
dc.subject Milli park, tutum ölçeği, milli parka yönelik tutum ölçeği
dc.title Investigating 8th class students’ attitudes towards the national parks in their immediate environment ito the same variables (the case of Isparta province)
dc.title İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin yaşadıkları çevrede bulunan milli parklara yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Isparta ili örneği)
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account